آشنایی با الکل و کاربرد های این ماده در صنایع

الکل، هر یک از یک کلاس از ترکیبات آلی که با یک یا چند گروه هیدروکسیل (OH) متصل به اتم کربن یک گروه آلکیل (زنجیره هیدروکربنی) مشخص می شود. الکل ها را می توان به عنوان مشتقات آلی آب (H2O) در نظر گرفت که در آن یکی از اتم های هیدروژن با یک گروه آلکیل جایگزین شده است که معمولاً با R در ساختارهای آلی نشان داده می شود. به عنوان مثال، در اتانول (یا اتیل الکل) گروه آلکیل، گروه اتیل، -CH2CH3 است.

الکل ها از رایج ترین ترکیبات آلی هستند. آنها به عنوان شیرین کننده و در ساخت عطر استفاده می شوند، واسطه های ارزشمندی در سنتز سایر ترکیبات هستند و از جمله فراوان ترین مواد شیمیایی آلی تولید شده در صنعت هستند.

شاید دو الکل شناخته شده اتانول و متانول (یا متیل الکل) باشند. اتانول در لوازم بهداشتی، دارویی و سوخت استفاده می شود و برای استریل کردن وسایل بیمارستانی استفاده می شود.

علاوه بر این، الکل موجود در مشروبات الکلی است. اتر بی حس کننده نیز از اتانول ساخته شده است. متانول به عنوان یک حلال، به عنوان ماده اولیه برای ساخت فرمالدئید و رزین های خاص،قیمت الکل متانول صنعتی در سوخت های ویژه، در ضد یخ و برای تمیز کردن فلزات استفاده می شود.

الکل ها را می توان به عنوان اولیه، ثانویه یا سوم طبقه بندی کرد که بر اساس آن کربن گروه آلکیل به گروه هیدروکسیل متصل می شود. اکثر الکل ها مایعات یا جامدات بی رنگ در دمای اتاق هستند.

این مقاله ساختار و طبقه بندی، خواص فیزیکی، اهمیت تجاری، منابع و واکنش های الکل ها را پوشش می دهد. برای اطلاعات بیشتر در مورد ترکیبات نزدیک، به ترکیبات شیمیایی، فنل و اتر مراجعه کنید.

قیمت خرید الکل متانول از تولید به مصرف های با وزن مولکولی پایین بسیار محلول در آب متفاوت هستند. با افزایش وزن مولکولی، آنها کمتر در آب حل می شوند و نقطه جوش، فشار بخار، چگالی و ویسکوزیته آنها افزایش می یابد.

مشابه آب، یک الکل را می توان به عنوان دارای یک اتم اکسیژن چهاروجهی هیبرید شده sp3 با جفت الکترون های غیرپیوندی که دو اوربیتال از چهار اوربیتال هیبریدی sp3 را اشغال می کند، تصویر کرد.

گروه های آلکیل عموماً حجیم تر از اتم های هیدروژن هستند، بنابراین زاویه پیوند R-O-H در الکل ها عموماً بزرگتر از زاویه پیوند H-O-H 104.5 درجه در آب است. . به عنوان مثال، زاویه پیوند 108.9 درجه در متانول، اثر گروه متیل را نشان می دهد که بزرگتر از اتم هیدروژن آب است.

 

 

  • منابع:
  1. Alcohol | Definition, Formula, & Facts
  • تبلیغات:
  1. چگونه با چند روش می توان دور شکم را لاغر کرد
  2. استفاده از قابلمه برای نگهداری از گل و گیاه
  3. چگونه می توان با مصرف آلوئه ورا بینایی چشم خود را افزایش داد؟
  4. خواص چای سبز برای مشکلات معده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *