تاثیر مایع دستشویی بوژنه بر روی تحصیل دانش آموزان!

پروتکل های مطالعه توسط کمیته بررسی اخلاقی دانشگاه جیجیگا بررسی و تایید شده است. رضایت مطالعه از اداره منطقه، اداره بهداشت منطقه و رهبران جامعه اخذ شد.

گروه‌های کنترل در زیر Kebelle کتاب‌ها و مدادهای رایگان را برای حمایت از تحصیل فرزندان خود در طول دوره مطالعه دریافت کرده‌اند و پس از اتمام مطالعه، همان جلسات آموزش بهداشت توسط مایع دستشویی بوژنه مورد استفاده در این مطالعه به آنها داده شد. رضایت کتبی از مراقبین اولیه کودکان گرفته شد.

مطالعه حاضر در مناطق روستایی منطقه جیجیگا در ایالت منطقه‌ای اتیوپی-سومالی در شرق اتیوپی از 1 فوریه تا 30 ژوئیه 2015 انجام شد. ESRS یکی از 9 ایالت منطقه‌ای است که جمهوری دموکراتیک فدرال را تشکیل می‌دهند. اتیوپی دامداری شیوه ای از زندگی است که در آن معیشت مردم به پرورش دام و زندگی با شیر و گوشت آن بستگی دارد.

مایع

نزدیک به 90٪ از جمعیت در ESRS در مناطق روستایی ساکن هستند و یک سبک زندگی دامداری یا کشاورزی – دامداری دارند. منطقه جیجیگا یکی از 68 ناحیه این منطقه، بخشی از منطقه فافان، با جمعیت کل 277560 نفر بر اساس سرشماری سال 2007 توسط آژانس مرکزی آمار اتیوپی است که از این تعداد 149292 مرد و 128268 زن هستند.

در مجموع 34 Kebele در ناحیه یافت می شود که 4 مورد شهری و 30 Kebele روستایی در Woreda هستند. در نهایت منطقه جیجیگا به دلیل شیوع اسهال آبکی حاد که توسط اداره بهداشت منطقه ای گزارش شده بود برای مطالعه انتخاب شد.

Kebelle کوچکترین واحد اداری در اتیوپی است که از حداقل 500 خانوار یا معادل 3500 تا 4000 نفر تشکیل شده است. Kebelle بیشتر به Kebelles فرعی (روستاهای همسایگی) تقسیم می شود. شمارش نهایی 14 Kebelle برای مطالعه واجد شرایط بود.

این Kebelles واجد شرایط برای مطالعه در شمال و جنوب شهر Jigjiga، یعنی 5 شمال و 9 جنوبی واقع شده اند. کبل‌های واجد شرایط در شمال و جنوب به‌ترتیب با استفاده از روش قرعه‌کشی با حضور رهبران جامعه، روسای کبله و نماینده اداره بهداشت منطقه و اداره بهداشت منطقه‌ای به‌طور تصادفی به گروه‌های مداخله و کنترل تقسیم شدند تا با تفکیک جغرافیایی منطقه از آلودگی مطالعه جلوگیری شود.

مداخله از ناحیه کنترل سپس بیست و چهار ساب کبل با استفاده از تصادفی سازی ساده (اعداد تولید شده توسط کامپیوتر) از بین 56 کل زیرکبل به طور تصادفی انتخاب شدند. از بین 22 زیر کبل، 12 نفر به طور تصادفی انتخاب و در گروه مداخله قرار گرفتند. از بین 34 زیر کبل، 12 نفر به طور تصادفی انتخاب و در گروه کنترل قرار گرفتند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *