گزنه خشک شده غذای روزانه یک فرد دارای رژیم

علاوه بر تامین مواد مغذی، خوردن گزنه و نوشیدن چای برگ گزنه ممکن است فواید سلامتی خاصی نیز داشته باشد و اینها شامل تسکین درد و اثرات ضد التهابی و همچنین محافظت آنتی اکسیدانی است و گزنه خشک شده همچنین ممکن است در برابر عفونت های باکتریایی، قارچی و ویروسی دفاع کند و به کاهش فشار خون، قند خون و کلسترول کمک کند.

مانند بسیاری از گیاهان، شایع ترین پیامد منفی واکنش آلرژیک پس از مصرف چای برگ گزنه است و علائم یک واکنش آلرژیک شامل ایجاد بثورات یا کهیر همراه با احساس سوزش یا سوزش است.

چند احتیاط دیگر نیز وجود دارد که باید از آنها آگاه بود و چای برگ گزنه به دلیل محتوای بالای ویتامین K برای افرادی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنند منع مصرف دارد و زنان باردار نباید چای برگ گزنه بنوشند، زیرا ممکن است باعث انقباضات رحمی شود.

فواید گزنه

  • تب یونجه
  • فعالیت های آنتی اکسیدانی
  • ضد التهاب
  • فعالیت های ضد میکروبی
  • فعالیت های سلولی ضد سرطان
  • کولیت مزمن
  • درد مفاصل/آرتریت
  • عوارض جانبی گزنه

گزنه خشک شده

گزنه، گیاهی برگدار، در اکثر مناطق معتدل رشد می کند و ریشه لاتین Urtica uro است که به معنای “سوختم” است و این به معنی نیش های کوچک ناشی از موهای کوچک روی برگ های این گیاه هنگام تماس با پوست است.

از ریشه و برگ آن در طب گیاهی استفاده می شود و گزنه حاوی لکتین و انواع خاصی از قندهای پیچیده است و لکتین ها و این قندهای پیچیده احتمالاً اجزای اصلی هستند که در فواید گزنه نقش دارند.

گیاه گزنه اگرچه به دلیل خاصیت گزنده بودنش شناخته شده است، اما در طب سنتی به عنوان مدر، ضد اسپاسم و خلط آور و همچنین در درمان آسم استفاده می شده است و ظاهراً این آبمیوه برای تحریک رشد مو وقتی روی پوست سر استفاده می شود.

از عصاره برگ ها به صورت موضعی برای درمان بیماری های روماتیسمی استفاده می شود و از نوک لطیف گزنه های جوان به عنوان پاترب پخته در سالاد استفاده می شود و ادعای فعالیت علیه دیابت، سرطان، اگزما، روماتیسم، ریزش مو و پیری اثبات نشده است.

از دیگر کاربردهای طب عامیانه می توان به ترمیم زخم، درمان سبوره و موهای چرب پوست سر و ترشح شیره معده اشاره کرد که گزنه یکی از گیاهان مغذی محسوب می شود و برای درمان اسکوربوت استفاده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *